Forside      Program     Rejser    Foreningen     Links    Kontakt

Musiktur

Aflyst

Årets store koncerttur

Mahlers 9. symfoni i Musikhuset i Aarhus torsdag den 25. marts 2021.

Aflyst

Lørdag 13. marts kl. 14.00

FOREDRAG Leif Baltzersen fortæller om Mahlers 9. symfoni

Leif Baltzersen er mag.art. i musikvidenskab fra Aarhus Universitet og har bl.a. været musikchef for Sønderjyllands og Aarhus Symfoniorkester.

Han arbejder med formidling af musik i hele landet.

I musik udtrykkes livets store følelser, og Leif Baltzersen vil fortælle om, hvordan klassisk musik fortolker temaer som liv og død, kærlighed, glæde og sorg. At lytte til musik er en berigende oplevelse og giver samtidig indsigt. Ved foredraget skal vi høre eksempler på Mahlers musik og høre om, hvad der - måske - fik ham til at skrive noget af romantikkens største musik. Foredraget er for alle og giver indsigt i musikkens værkstøjkasse og lægger samtidig op til Mahlers 9. symfoni, som kan høres i Aarhus.

Torsdag 25. marts kl. 19.30. Afgang kl 16.45 fra Lemvig

Mahlers 9. symfoni i Musikhuset i Århus

En faders sorg

På baggrund af et enormt, personligt tab tårner Mahlers 9. symfoni sig op som et overvældende smukt monument for det mistede, for smerten og for livet bagefter. Mahlers mægtige 9. symfoni står tilbage som et mindesmærke over en stor komponist. Symfonien er vægtig, både i omfang og i intensitet, og den er et af den slags værker, hvor summen af musikken er langt større end dens enkeltdele.

Den 9. symfoni er skrevet, efter at Mahler mistede sin elskede datter, og den indeholder en næsten ubærlig tabserfaring. Mahler blotlægger sin sjæl og værket kan fremstå som et farvel til selve livet. Men netop heri ligger værkets skønhed: ”Det er frygtindgydende, og lammende, når tonernes tråde forvitrer…idet vi holder inde, så vi  mister alt. Men idet vi giver slip, får vi alting,” Et smukkere mindesmærke for et elsket barn kan man næppe forestille sig.

Det er musik for stort orkester. Derfor er koncerten et samarbejde mellem Århus Symfoniorkester, Randers Kammerorkester og Det Jyske Musikkonservatorium.

Koncerten i Aarhus er et tilløbsstykke – men vi har 40 billetter på bedste pladser i salen. Og de tildeles efter først til mølle princippet!

Vi kører kl 16.45 fra P-pladsen ved REMA 1000 i Lemvig. Undervejs i bussen serveres en sandwich og et glas rødvin. Efter koncerten kører bussen tilbage, og der vil være en kop kaffe.

Man sikrer sig en plads ved at indbetale 600 kr. (pr. person) – på Mobil Pay 21021 – husk at skrive navn(e) eller på bankkonto 7730 1024392.

Det er 4. gang vi arrangerer  tur på denne måde -

– og hver gang har det været en stor oplevelse,

glædeligt og hyggeligt.