Forside      Program     Musiktur    Foreningen    Links    Kontakt

Musiktur

Torsdag den 17. maj 2018 Bustur.

Årets musikudflugt

Årets store udflugt går til Musikkens hus Aalborg, hvor vi har billetter til sæsonafslutningen.

Med Niels W Gades

Elverskud og Planeterne

af Gustav Holst

Ved et brag af en koncert spiller Aalborg Symfoniorkester i samarbejde med Randers Kammerorkester og Den Jyske Opera.
Vi skal høre det ypperligste inden for dansk nationalromantik med Elverskud der er dramatiseret over folkevisen om Hr. Oluf, der rider ud i natten og splittet mellem fornuft og begær forføres af elverkongens datter.
Planeterne er en stor og uforglemmelig rejse i rummet med Holsts orkestersuite i et storslået værk med en musikalsk karakterbeskrivelse af hver planets astrologiske betydning. Den truende 5/4-rytme i satsen, Mars er en dyster skildring af krigens grusomhed, mens den yndefulde melodik i Venus bringer bud om en himmelsk fred. Som glitrende kviksølv farer den vingede Merkur over himlen, inden Saturn med et væld af melodier afspejler glædens mange aspekter. Mange vil genkende det indledende tema fra den gamle TV-udsendelse ”Horisont”. Alderdommen skildres ubarmhjertigt i Saturn, mens Uranus bringer et festfyrværkeri af magi, inden Neptun med sine æteriske klange fører os ud i det tomme rum hinsides solsystemet.
Dirigent: Tobias Ringborg, Elsebeth Dreisig, sopran, Ulla Kudsk Jensen, mezzosopran, Trond Halstein Moe, baryton.

Pris og nærmere information senere..