Forside      Program     Rejser    Foreningen     Links    Kontakt

Program 2017-2018

Søndag den 24. september kl. 19.30              Museet for Religiøs Kunst

Litteraturkoncert

Digterne Jeppe Aakjær og Sophus Claussen var jævnaldrende med og uløseligt forbundet til komponisten Carl Nielsen.

Nis Bank-Mikkelsen

læser digte af både Aakjær og Claussen. Carl Nielsens musik understreger stemningerne og ordene.
Fløjte/guitar duoen,

Linnéa Villén og Allan Sjølin,

spiller melodierne til Aakjærs elskede sange og Carl Nielsens mere traditionelle klassiske værker som f.eks. “5 piano pieces - i folkelig stil”, 2 Fantasistykker, Taagen Letter og “Som Dybest Brønd”.

Tirsdag den 7. november 2017 kl. 19.30
Thyborøn Kirke

Brahms ”Ein Deutches Requiem”
Har livet på jorden overhovedet nytte, når man ved, at døden vil komme? Det spørgsmål interesserede Brahms meget mere end forestillinger om dommedagsbasuner. Brahms Requiem er sørgemusik i bredere forstand, og i stedet for den latinske tekst, sammensatte Brahms sin egen sangtekst af bibelcitater.

Solister er sopranen Kristine Becker Lund og baryton Morten Frank Larsen.

Dirigent Søren Kinch Hansen;

Vestjysk Kammerkor, Lemvig Kammerkor og Orkester MidtVest

Søndag den 12. november 2017 kl. 15.30
Lemvig Gymnasium

Brahms Trio (Moskva)

En eftermiddag hvor den berømte russisk klavertrio, der er på en større turne i DK også besøger Lemvig Musikforening. De spiller værker af Anton Arenskij, Dmitrij Sjostakovitj og Pjotr Tjajkovskij - 3 af de største russiske komponister.

Nikolaj Satsjenko, violin, Kirill Rodin, cello, Natalja Rubinstein, klaver.

De har alle været vindere af store internationale konkurrencer, herunder Tjajkovskij-konkurrencen i Moskva. Der venter os en stor og betagende oplevelse

Søndag den 7. Januar 2018 kl. 15.30.
Lemvig Gymnasium.

Nytårskoncert - Ensemble Storstrøm,

Solist Palle Knudsen, baryton

Stort nytårsprogram med solist og instrumentalnumre. Champagnegaloppen og Radetzky March er selvskrevne, men ensemblet kommer med et meget bredt og festligt repertoire. Numrene præsenteres af solist og/eller musikere fra ensemblet.
Ensemble Storstrøm består af 8 musikere: 3 træblæsere, 3 strygere samt harpe og klaver: Svend Melbye, Elaine Ruby, Gunnar Eckhoff, Mette Franck, Jakob Westh, Stéphane Tran Ngoc, Piotr Zelazny, Tobias Gørvild Lautrup.
Palle Knudsen, har siden 1999 været solist på Den Kongelige Opera, og har bl.a. sunget Papageno i Tryllefløjten, Don Juan i New York og Guglielmo i Mozarts Così fan tutte i Pittsburgh. Palle Knudsen er også koncertsanger og er ofte solist hos skandinaviske orkestre. Palle Knudsen har modtaget mange priser.

Lørdag den 24. februar 2018 kl. 19.30
Lemvig Gymnasium

Jazz - Marc Bernsteins kvintet med Debbie Cameron som solist

Debbie Cameron er en dramatisk performer hvis fortolkninger er fyldt med sandhed og indsigt. Debbie begyndte i USA som af elev af musikere, som senere blev til Weather Report. Hun har optrådt med artister som Dexter Gordon og mestrer kunsten at give en sangs tekst den rette følelsesmæssige intensitet.
Marc Bernstein optræder med en energisk, spontan og instinktiv kant såvel som en urokkelig koncentration. Efter at være flyttet til Danmark i 1995 blev Marc hurtigt medlem af Klüvers Big Band. Han har udgivet egne albums med musikere som Billy Hart, Tom Harrell og David Kikoski.
Bernstein er fortaler for musikalsk flow af følelser blandet med passion, fantasi og logik.

Søndag den 18. marts 2018 kl. 15.30             Lemvig Gymnasium

Trio Callisto
Trio for to saxofoner og klaver

Saxofonen er ikke det mest almindelige instrument til klassisk musik. Men med sin runde og varme klang er det i stand til at fylde rummet ud på en helt speciel måde
Trioen præsenter et program der bl.a. indeholder et arrangement af Dvoraks store Dumky trio. Det folkelige i værket træder i denne version endnu bedre frem, når det spilles for 2 saxofoner. Derudover rummer programmet nyere klassisk musik.
Trioen består af tre unge, anerkendte musikere, Henriette Jensen og Anja Nedremo på saxofon og Eskild Winding på klaver, med musikpriser og erfaringer fra koncerter i ind- og udland.

Torsdag den 17. maj 2018 Bustur.

Årets musikudflugt

Årets store udflugt går til Musikkens hus Ålborg, hvor vi har billetter til sæsonafslutningen.

Med Niels W Gades

Elverskud og Planeterne

af Gustav Holst

Ved et brag af en koncert spiller Aalborg Symfoniorkester i samarbejde med Randers Kammerorkester og Den Jyske Opera.
Vi skal høre det ypperligste inden for dansk nationalromantik med Elverskud der er dramatiseret over folkevisen om Hr. Oluf, der rider ud i natten og splittet mellem fornuft og begær forføres af elverkongens datter.
Planeterne er en stor og uforglemmelig rejse i rummet med Holsts orkestersuite i et storslået værk med en musikalsk karakterbeskrivelse af hver planets astrologiske betydning. Den truende 5/4-rytme i satsen, Mars er en dyster skildring af krigens grusomhed, mens den yndefulde melodik i Venus bringer bud om en himmelsk fred. Som glitrende kviksølv farer den vingede Merkur over himlen, inden Saturn med et væld af melodier afspejler glædens mange aspekter. Mange vil genkende det indledende tema fra den gamle TV-udsendelse ”Horisont”. Alderdommen skildres ubarmhjertigt i Saturn, mens Uranus bringer et festfyrværkeri af magi, inden Neptun med sine æteriske klange fører os ud i det tomme rum hinsides solsystemet.
Dirigent: Tobias Ringborg, Elsebeth Dreisig, sopran, Ulla Kudsk Jensen, mezzosopran, Trond Halstein Moe, baryton.

Pris og nærmere information senere.

Ved arrangementerne på gymnasiet, bortset fra jazzkoncerter og nytårskoncerten, kan der købes kaffe/te med lidt sødt.

Ved jazzarrangementer og nytårskoncerten kan der købes øl, vand og vin.

Orienter Jer i dagspressen vedr. den enkelte koncert, der kan opstå ændringer i forhold til dette program.