Forside      Program     Rejser    Foreningen     Links    Kontakt

Fredag 23. september 2022. kl 19.00

Lemvig Gymnasium

BLÆSTEN

- en koncertforestilling om kystfolket

- et værk om forfatteren Erik Bertelsen, der med sin

eneste digtsamling, Blæst og blå Vande fra 1939,

samlede sange og viser. Et af digtene er Blæsten går frisk over Limfjordens vande. Erik Bertelsen var født i Harboøre og nok er han hjemstavnsforfatter, men først og fremmest en solidarisk skildrer af menneskers vilkår. Blæsten er en hyldest til kystfolket.

Det er sange om det vejrbidte liv ved kysten gennem tiden – om vovemod, kærlighed og druknedød, om havnens lune originaler og det sejlende, vandrende folk,

der altid vil være forbundet til havet. Om havets store alvor, dets eventyrlighed og eksistentielle udfordring til os alle. Det er uhørte digte af Erik Bertelsen og kompositioner af Niels Ørts fortalt gennem gribende musikteater, unikke animationer og remix af sjældent arkivmateriale.

Søndag 30. oktober kl. 15.30

Requiem

Mozarts store værk Requiem blev flyttet sidste år, så nu skal vi så høre det i denne sæson.

Opførelsen er et samarbejde med Vestjysk Koncertkor og Silkeborg Motetkor og med Elsebeth Dreisig, sopran, Lise Christensen, alt, Bo Kristian Jensen, tenor, Johannes Mannov, bas.

Desuden deltager Vestjysk Koncertkor, Silkeborg Motetkor og Lemvig Kammerkor, Silkeborg Kammer Orkester, blæserne fra Vejle Symfoniorkester og musikere og musikstuderende fra Orkester MidtVest.

Dirigent Peter Vogel.

Søndag 20. november kl. 15.30

Emil Gryesten

Vi har engageret vores ”huspianist” Emil Gryesten, som kommer med et stort klaverprogram, bl.a.

Liszts fantastiske Don Juan-fantasi, som han vil førsteopføre hos os, ligesom han i sin tid spillede Udstillingsbilleder hos os første gang.

Lørdag den 19. november, altså dagen før og på Lemvig Musikskole, vil Emil holde et koncertforedrag om den musik, han spiller og om sit arbejde. Sidst han fortalte og spillede musikeksempler her i Lemvig, var det medrivende og spændende.

Søndag 8. januar kl. 15.30

Nytårskoncerten

Vi satser på at få Marselissolisterne igen til Nytårskoncerten.

De kom sidste år med et varieret og humoristisk program. Så vi ved hvad vi kan vente af det nye program, de vil komme med. Festligt, seriøst og i sjove instrumenteringer.

Søndag 5. februar kl. 15.30

Københavns Messingkvintet

Københavns Messingkvintet er et nyt ensemble, der brænder for at spille kammermusik og messingkvintet på højeste niveau. Kvintetten har modtaget 2. pris og specialpris for bedste udførelse af et nyere dansk værk i DR P2 kammermusik-konkurrence. De spiller et bredt program fra barokmusik over fransk impressionisme til ny musik og egne arrangementer af danske sange.

Søndag 19. februar kl. 19.00 i salen på Hotel Lidenlund

Vinterjazz - koncert

Vores Vinterjazz - koncert bliver med Thomas Fonnesbæk med band. Den danske superbassist har igennem flere år spillet sig ind i en verdenselite af jazzmusikere. Han bl.a. kendt for sit duo-samarbejde med Sinne Eeg. Derudover har han i de sidste 10 år spillet verden over med den svenske pianist Lars Jansson og hans Trio. Denne aften har bandet svenske Ellen Andersson med.

Hotel Lidenlund tilbyder en menu i restauranten forbindelse med koncerten, så man på den måde kan gøre det til en samlet oplevelse.

Søndag 30. april kl. 15.30

Ensemble MidtVest

Ensemble MidtVests blæserne kommer sammen med Søren Rastogi og Martin Qvist Hansen. De vil spiller store kvintetter af Claude Debussy, Caplet, Onslow og Ravel. Blandt andet skal vi høre Petite Suite og Prelude for firhændigt klaver.

Det er Lemvig Musikforenings opgave at give tilbuddet om musikarrangementer, der kan skabe en samlende

OPLEVELSE og OPLIVELSE af god musik.

Alle Lemvig Musikforenings koncerter er åbne for alle, så inviter familie og venner med til koncerterne.

Der kan købes kaffe/te med lidt sødt før koncerterne og i pausen. Ved nytårskoncerter og jazzkoncerter kan købes vand, øl og vin.

Alle koncerter er åbne for alle mod entre på 175 kr.

(Nytårskoncerten 250 kr.)

Medlemmer af Lemvig musikforening har fri adgang til koncerterne.

Medlemskab koster 500 kr. og kan betales på MobilePay 21021 – eller ved en koncert.